Vierwielaandrijving willen we

Fiat laat weten dat een af-fabriek 4×4 Ducato beschikbaar komt. De ruige Amundsen 540 D van Westfalia gebruikt het off-road-pakket van specialist Dangel. La Strada doet dat met haar Avanti overigens ook, maar dan met een Jumper als basis. Vierwielaandrijving als trend.

Vierwielaandrijving Jumper bij La Strada

Bij La Strada had je tot nu toe de keus uit een Fiat of een Mercedes als basisvoertuig. Daar komt met ingang van het nieuwe seizoen de Citroen Jumper bij. Voor de Avanti-serie is dat voortaan de vierwielaangedreven uitvoering. Wil je voorwielaandrijving dan krijg je als vanouds de Ducato als basis. De vierwielaandrijving van de Jumper is permanent en de aandrijving kent een automatische verdeling over de vier wielen. Hierbij kiest het systeem altijd het wiel met de meeste grip. Voor staat hij 15 en achter 23 millimeter hoger. Onder de motor een beschermingsplaat. Onder de kap vinden we de 2.0 Blue HDI met 163 pk / 120 kW. Wil je nog meer terreinvaardigheid, dan doet La Strada een beroep op de specialist Dangel. Prijs exclusief bpm voor de 5,40 meter lange Jumper komt uit op 61.000 euro. De 6,36 meter lange variant gaat rond de 72.000 euro kosten.

img

Vierwielaandrijving Westfalia Amundsen 540 D Off Road

Hij ziet er bijzonder ruig uit. Zwarte vlakken, legergroen. Op het dak een imperial met het reservewiel. Achterop een ladder. Natuurlijk ook zwart. Voorop uiteraard een bulbar. Extra lampen, dikke wielen. Allemaal zwart. Het is meteen duidelijk. Je blijft hiermee niet op de snelweg. Maar in tegenstelling tot sommige andere creaties kun je met deze Amundsen wel degelijk het terrein in. Daarvoor zorgt specialist Dangel met zijn off road-pakket. Natuurlijk is er vierwielaandrijving, maar ook een sper op de achter-as. En ruimte voor 18 inch wielen. Zes lampen extra zorgen voor goed zicht. En zien er als ze niet branden ook heel ruig uit. Optioneel is er nog een rek voor een kayak of voor ski’s. Dat komt dan inderdaad ook in het zwart. Nou maar hopen dat je geen gele kayak hebt, alhoewel.

Westfalia Amundsen 540 D Offroad (2018)

Hij blijft bij dit alles 5,41 meter kort en heeft de klassieke indeling. Bed dwars achterin. Heb je belangstelling dan doe je er goed aan naar de komende beurs te gaan. De bus zelf kost namelijk 42.000 euro exclusief bpm. Het off road pakket kost 23.000 euro. Op de Caravan Salon krijg je van Westfalia daarop een beurskorting van 4160 euro. Hierdoor blijft voor het pakket de vriendenprijs van 18.990 euro over. Het wachten is op de eerste Crafter buscamper met vierwielaandrijving. Eens kijken wie hem als eerste in de showroom zet.