Ribbelbus is 70 jaar oud

De Citroën HY, oftewel het H model. De ribbelbus, de frietkot, maar ook dankbaar ombouwproject. Met die neus met Deux Chevaux lampen. De 2 deurtjes onder de achterklep. Van Sesamstaat ook. Hij vierde zijn 70e verjaardag.

Ribbelbus is jarig

Over fans heeft hij niet te klagen. De bus die in 1947 voor het eerst te zien was op de Automobielsalon in Parijs. Hij was eenvoudig, robuust en je kon er zelf aan sleutelen. Met zijn voorwielaandrijving vond hij al snel zijn weg als verkoopwagen, brandweerbus, postwagen, frietkot en als camper. Hij werd gemaakt tot 1981, toen viel het doek. De teller bleef staan op zo’n 483.000 stuks. Hij was er als H, HY, HX, HW, HZ en als 1600. Met name het laadvermogen verschilde. Hij werd verlengd, van 40 centimeter tot aan 1,2 meter. Er kwamen 20 en 60 centimeter hogere daken. Het dak van de cabine kon op wens ook hoger worden gemaakt.

pixabay

De vering deed denken aan die van een Eend. Niet vreemd, want de eisen bij het ontwerp leken ook op de eisen die aan de Eend werden gesteld. Comfortabel, zuinig, voorwielaandrijving. Voor die aandrijving zorgde in het begin dezelfde motor en bak die ook in de Traction Avant lag. Later werd het die van de DS. Wel werden ze achterstevoren ingebouwd. De motor kwam voor de vooras te liggen. Ook dieselmotoren waren leverbaar, van Perkins en Indénoor. Hij werd in Frankrijk, België en ook in Nederland gebouwd.

Hy Pixabay

www.citroen.nl