Kleine camper of toch liever grote bus?

Compact is populair. Slim van Chausson om met een camper te komen die net de 5.96/5.99 meter lengte aantikt. De Flash 510 heeft de Ducato of Transit als basis. Heb je, zoals CS-Reisemobil, een buscamper in het programma die 6.94 in de lengte meet, hoef je je echter ook nergens voor te schamen. De rollen omgekeerd: een grote buscamper en een kleine camper. Waar zou jij voor kiezen?

Chausson Flash 510

chausson-flash-510-ct

Een halfintegraal die lekker kort is. Het ziet er in ieder geval erg fris uit. De inrichting doet niet onder voor zijn lengte, ook die is anders. Zo heeft de Fransman een sanitaire ruimte achterin over de gehele breedte. Een douchecabine ontbreekt niet. Aan de bestuurderskant zit aan de sanitaire ruimte de keuken vast. Voorin draaibare cabinestoelen, een langsbank en een L-bank. Een grote tafel die je alle kanten op kunt schuiven. Je maakt er met niet al te veel moeite een bed van met een bedmaat van 217×145. Meer slaapplaatsen nodig? Er is ook een hefbed van 193×138. De bediening is elektrisch.

De nieuwe Ford Transit kun je kiezen als basis van deze korte Flash. Onder de kap huizen 125 of 155pk. De nieuwe Ford heeft niet alleen die leuke stoere grill voor het oog, maar o.a. ook een in hoogte verstelbaar stuur en de bestuurdersstoel kan draaien ondanks aangetrokken handrem. Daar hoef je dus eindelijk achteraf niet meer zelf aan te sleutelen. De zit is ook aangepast in het nieuwe model. Erg comfortabel. Je kunt, zoals bij alle modellen van Chausson, ook kiezen voor de Fiat Ducato als basisvoertuig. Dan is er wat motor betreft keus uit de bekende 2 tot 3 liter en is de camper zelfs nog 3 cm korter en lager.

Chausson-ct

De Flash heeft dus vier slaapplaatsen, hij is 2.92 meter hoog, 2.35 meter breed en weegt 2760/2860 kilo. Er zijn meerdere uitvoeringen en motorvarianten beschikbaar. Zijn prijs in ons land is vanaf iets meer dan 60.000 euro.

Rondo XL

Rondoxl1-ct

Een buscamper waar je stil van wordt. Hij is vooral Groot en Hoog (met hoofdletters inderdaad). De basis is de langste Mercedes Sprinter die er is. Dan kom je uit op 6.94 meter. Dat hij zo groot is, daar merk je overigens tijdens het rijden amper iets van. De automaat maakt het allemaal nog comfortabeler. En wat opvalt, hij is stil. Je hebt geen moment het idee dat je in een grote bus onderweg bent. Toch is ook de hoogte met 3.26 meter fors te noemen. Maar al die meters in de hoogte en in de lengte volgen allemaal braaf tijdens het rijden, je hebt er verder geen omkijken naar. De breedte is met 2.02 meter dan weer niet overdreven. Daarvoor heeft CS dan wel weer een oplossing voor als je in de breedte wilt slapen. De bus heeft voor dit doel oren. Het dak heeft ramen, eentje rechts, drie links, het is van SCA.

rondoxl-ct

Vier slaapplaatsen, een hefbed, een bad, veel hout. Vierwielaandrijving is een optie. Basisprijs is in Duitsland 75.000 euro. Maar CS-Reisemobil bouwt naar de wens van de klant. Dus je kan ook makkelijk de 100.000 euro grens overschrijden. Nadeel? Je hebt gezien het gewicht, 3880 kilo, een groot rijbewijs nodig. Maar we moeten eerlijk zeggen, het past wel bij zijn maat. Is het een grote buscamper, of mag je hem, ook door de zeer luxe inbouw, al gewoon camper noemen?

rondoxl_ctgrundriss

Een kleine camper of grote bus?  Okee, er is een prijsverschil. Ook als je je kunt inhouden met het wensenlijstje bij de Rondo XL. Maar afgezien daarvan?  Zeg jij het maar.