Ducato

Fiat Ducato 35 jaar jong

Hij is het meest gebruikte basisvoertuig voor campers en in meer dan 80 landen te koop. In 2015 al rolde de 5 miljoenste van de band. De Ducato van Fiat is 35 jaar jong.

Zes generaties Ducato op een rij

Sinds 23 oktober 1981 bouwen ze hem in Val di Sangro bij Verona. Dit jaar bereikt hij de respectabele leeftijd van 35 jaar. Hij is er in wel 10.000 varianten. In Amerika kennen ze hem als de Ram Promaster. De fabriek in Italië waar ze hem bouwen is de grootste van haar soort in Europa. De Ducato is momenteel bezig aan de zesde generatie.

De eerste generatie, de 280, werd gebouwd van 1981 tot 1990. Hij overtuigde door zijn flinke ruimte-aanbod, mede mogelijk door de voorwielaandrijving en een dwars geplaatste motor. Ook de benzinetank stond voorin. Hij was toen nog strak en vierkant en was er met twee dakhoogtes. Erg luxe was de uitvoering onder de naam Panorama met verstelbare stoelen en een extra verwarming voor de passagiers. Er kon tot aan 9,8 kuub bagage mee bij een maximaal totaalgewicht tot aan 2800 kilo. In 1984 kwam er een technische update. Door de schokbrekers schuin te plaatsen was de bodem in de laadruimte bijna vlak. De Maxi, tot 3500 kilo, verscheen in 1985. De Steyr Puch vierwielaangedreven versie verscheen in 1989.

fiat_ducato_1981-1993_l

De tweede generatie, de 290 liep van 1990 tot 1994. De voorkant zag er anders uit, de zijramen waren uit één stuk, de buitenspiegels en de schuifdeur werden groter. Het vermogen van de turbodiesel steeg tot 95 pk en er kwam een derde wielbasis bij. Op 1 oktober 1991 liep de 500.000ste Ducato van de band.

De derde generatie kreeg de aanduiding 230 en liep van 1994 tot 2002. Een iets betere cw-waarde door rondere vormen, drie in plaats van twee dakhoogtes en een laadvolume tot 12 kuub. Nieuw was ook dat de versnellingspook een plek kreeg op het dashboard. Dat was voor het eerst. In 1994 werd de Ducato uitgeroepen tot “Van of the Year”.

fiat-ducato-1994-1996

De vierde generatie, de 244, van 2002 tot 2006. De Ducato kruipt verder richting personenauto-comfort. Hij doet dat met een verstelbaar stuur en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Common Rail doet zijn intrede, een laag verbruik in combinatie met hogere prestaties. Ook was er de Bipower versie, op benzine en gas.

De vijfde generatie, de 250 van 2006 tot 2014. Vijf verschillende lengtes met vier verschillende wielbasissen. Een laadvolume dat groeide tot maximaal 17 kuub. De Multi-Jet deed zijn intrede.

maxresdefault

De zesde generatie, heet ook 250 sinds 2014. Heeft de hoogste aslast, tot aan 2,1 ton, die er te krijgen is. Ook achter is het de hoogste voor een bus zonder aanpassingen, namelijk 2,5 ton. Hij is er nu ook met luchtvering en sinds 2015 opnieuw verkrijgbaar als vierwielaangedreven variant, afkomstig van het Franse Dangel.

Ducato

www.fiat.nl


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *