Campmobil

Hoe het zo kwam? Twee broers die aan windsurfen deden. Overdag op het water en ’s nachts sliepen ze ieder in hun eigen stationwagen, een Passat Variant en een BX break, om precies te zijn. Geld voor een camper was er niet. Maar ze droomden er wel van. De wensen die ze hadden waren simpel. Een handzame bus waar de surfspullen in zouden passen, zonder dat deze in de weg zouden liggen. Iets waar je elke dag mee kon rijden zoals met je personenauto ook. Ze kwamen uit bij de VW bus en een keuken achterin met dubbele vloer. In 1995 bouwden ze een gebruikte T4 om, in 1997 verkochten ze hun eerste vier Campmobils op de Caravan Salon. Nu hebben ze drie verschillende modellen in hun programma. Alledrie compact en helemaal in overeenstemming met hun oorspronkelijke ideeën.

Lange en korte T5 en Caddy

Campmobil heeft nu alleen nog VW’s in het programma. Al hebben ze ook andere bussen omgebouwd als Vito en Berlingo, uiteindelijk was het de T5 van Vw waarin ze zicht specialiseerden. Daar kwam de Caddy later nog bij. Van de nieuwe T5 zijn er twee Campmobil-modellen. De kleinste is de T5 HK 4.9, waarbij HK staat voor Heck Küche, de keuken achterin dus, en 4.9 voor de wielbasis. De korte versie. Deze uitvoering is verkrijgbaar met vast hoog dak of met een hefdak. Er is een zithoek voor vier personen voorin, door gebruik te maken van de draaibare voorstoelen en het bankje. Daartussen staat de tafel. Voordeel van de keuken achterin is dat het geheel zeer ruimtelijk aan doet. Het dak klapt aan de achterkant omhoog, waardoor er in de keuken meer dan voldoende stahoogte ontstaat. Onder de koelkast, die prettig hoog staat, naast het keukenblok is ook een plek voor een uittrekbaar toilet. Als je de bank omklapt tot bed heb je 190 x 110 tot je beschikking, je kunt dan via de schuifdeur gewoon nog de bus in en uit. Je kunt dit vrij simpel vergroten voor ’s nachts naar 195 x 140 door een kussen toe te voegen. 200 x 140 is ook mogelijk. Riant slapen in een compacte buscamper, het kan gewoon. Kies je voor het vast verhoogde dak dan zijn daar ook nog kasten en een bed van 190 x 125 tot max 190 x 135.

CampmobilCampingtrend1   CampmobilCampingtrend2     CampmobilCampingtrend3

Onder de keuken zit de dubbele bodem. Hier schuif je de campingstoelen en tafel zo onderin. Of, zoals de broers het bedacht hebben, je windsurfspullen natuurlijk. Onder de spoelbak staan verschillende losse bakken waar je kleren in kunt opbergen en die uitneembaar zijn. Ook kun je het hele keukenblok, wat achter in het midden staat, uitnemen. Zo heb je meer bagageruimte. Het kan op plaats van bestemming ook in de voortent staan. Handig! Bedenk wel, als je in Nederland zonder keukendeel gaat rondrijden voldoe je niet meer aan de inrichtingseisen van de belastingdienst. Daarmee krijg je bij een controle waarschijnlijk een probleem. Een naheffing mrb en een boete is fors en wil je niet riskeren. Bij Campmobil zijn diverse extra accessoires verkrijgbaar die je kunt laten inbouwen. Mocht je bijzondere wensen hebben, dan kunnen ze daar bij het bouwen al rekening mee houden.

CampmobilCampingtrend5     CampmobilCampingtrend6     CampbobilCampingtrend7

Wil je een maatje groter, dan kom je uit bij de T5 HK 5.3.  Dat is de T5 met lange wielbasis. Waar de 4.9 een lengte heeft van 4.89 meter heeft de 5.3 een lengte van 5.29 meter. Natuurlijk merk je dat ook binnen. Meer ruimte, een grotere keuken bijvoorbeeld. Zowel de lange als de korte versie hebben vier goedgekeurde zitplaatsen met gordel op kenteken. Er zit een twee-pits gasstel in. Water komt uit 2 x 19 liter jerrycans. Er is ook een 38 liter vuilwater jerrycan. Er is een controlepaneel voor je huishoudaccu (80aH) waar ook de 45 liter koelkast met vriesvak op draait. Een Truma E 2400 zorgt voor warmte indien gewenst. Beide modellen hebben onder de kap de 2 liter euro 5 TDI met 75 kW oftewel 102 pk. Het max gewicht is 3000 kilo bij de lange versie, daardoor is het laadvermogen rond de 420 kilo. De korte versie heeft een max toelaatbaar gewicht van 2800 kilo en heeft een laadvermogen van rond de  380 kilo (het max gewicht kan verhoogd worden naar 3000 kilo, dan is het laadvermogen ook groter).

CampnobilCampingtrend8     CampmobilCampingtrend9     CampmobilCampingtrend10

Dan is er ook nog een Campmobil Caddy Tramp. Deze heeft tegen de ene wand een naar bed om te klappen bank in de lengte en tegen de andere wand een keukenblokje en kastruimte. Op de plek van de langsbank kan ook de originele VW-bank gezet worden. Zo zou je toch over vier zitplaatsen kunnen beschikken. Er is ook een tent die je op de plaats van bestemming aan de Caddy vast kunt maken. Zo vergroot je de leefruimte. Het keukentje kan, als de schuifdeur openstaat ook aan de buitenkant van de Caddy gehangen worden. Dan kun je lekker buiten koken.

Voor de VW in korte uitvoering betaal je af fabriek zo’n 50.000 euro. De lange versie komt rond de 53.00 euro uit. Voor een Campmobil Caddy betaal je, afhankelijk van de uitvoering van het basisvoertuig tussen de 26.000 en 29.000 euro.

www.campmobil-schwerin.de

CampmobilCampingtrend11

 




Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *